Wat te doen bij zelf schoonmaken?

Als je als huurder (Categorie A) vooraf kiest om alles zelf schoon te maken dien je je strikt te houden aan alle regels van het protocol om schoon te maken. Dit protocol maakt integraal deel uit van de Algemene Voorwaarden. Hieronder de opsomming van de schoonmaaktaken. Belangrijk is dat ook de inkomhal én de toiletten kraaknet worden gepoetst. 
Alles moet klaar staan voor de volgende huurder. 

(Voor een kleine meerkost maakt een professioneel bedrijf schoon en hoef jij als huurder niets te doen.)

PROTOCOL

1. Grote Zaal  

  • Alle poetsmateriaal, afwasmiddel, schoteldoek, handdoeken, schuurspons enz… dient zelf meegebracht te worden. Keerborstel, schrobborstel, dweil, aftrekker en emmer zijn aanwezig onder de toog of in de berging (backstage)..
  • Verwijder alle eigen geplaatste voorwerpen en versieringen uit de Grote Zaal. Haal meegebrachte affiches weg en verwijder ook de gebruikte plakband en/of tape. 
  • Opruimen en poetsen van de toog.
  • Zuiver maken van alle gebruikte tafels en stoelen. Vooral het tafelblad ook grondig poetsen en afvegen met een vochtige doek (controleer extra op drankvlekken).
  • Afwassen van alle gebruikte glazen met warm water (60° C) en afwasmiddel, en vervolgens afdrogen. De glazen terugzetten soort per soort in het rek boven de toog.
    Afwassen en afdrogen van de dienplateau’s.
  • Lege flesjes in bakken verzamelen en aan de toog in de Grote Zaal laten staan.
  • De klaptafels moeten worden teruggeplaatst op de transportkarren (max 12 stuks per kar). Klaptafels. Steeds stapelen met het tafelblad onderaan (het inklapbare onderstel bovenaan).
  • Tafels altijd dragen om te verplaatsen, nooit slepen of verschuiven over de vloer. De transportkarren terugplaatsen op de voorziene plaats achteraan in de zaal.
  • De stoelen dienen (afgeveegd) te worden gestapeld op de verrijdbare onderstellen en in de berging (backstage) teruggeplaatst. Stoelen stapelen per 10 stuks op een verrijdbaar onderstel. 
  • Alle afval verzamelen in plastic zakken (sorteren per soort: PMD, papier, restafval enz…). Ook vuilbakken aan de toog leegmaken.
  • Sluit de plastic vuilzakken goed af (reuk) en plaats ze vervolgens in de gang naast de Grote Keuken, dat is de gang links van het podium. De exacte plaats staat aangegeven.  
  • De vloer van de Grote Zaal grondig uitborstelen.
  • Dweil de vloer van de Grote Zaal met water. Indien erg vervuild, vooraf schrobben met water en zeep).
  • Daarna de vloer droog dweilen.
  • Hang de uitgewrongen dweil en handdoeken achter de toog op om te drogen.
  • Schakel alle verlichting en ventilatie/afzuiging uit.
  • Afsluiten van de deuren.

    OPGELET: Zelf schoonmaken omvat OOK DE TOILETTEN en (indien meegehuurd) de keuken :
    Schoonmaken van de KEUKENS (3)
    Schoonmaken van de TOILETTEN + INKOM (4)

 

2. Bistro Amandus 

  • Alle poetsmateriaal, afwasmiddel, schoteldoek, handdoeken, schuurspons enz… dient zelf meegebracht te worden. Keerborstel, schrobborstel, dweil, aftrekker en emmer zijn aanwezig onder de toog of in de kleine keuken.
  • Verwijder alle eigen geplaatste voorwerpen en versieringen uit de Bistro Amandus. Haal meegebrachte affiches weg en verwijder ook de gebruikte plakband en/of tape. 
  • Opruimen en poetsen van de toog.
  • Afvegen van alle tafels, Vooral het tafelblad grondig poetsen en afvegen met een vochtige doek (controleer extra op drankvlekken).
  • Afvegen van alle stoelen en eventuele kruimels verwijderen.
  • De tafels moeten worden teruggeplaatst in blokken in de startpositie zoals je het lokaal hebt ontvangen. 
  • Tafels altijd dragen om te verplaatsen, nooit slepen of verschuiven over de vloer. 
  • Afwassen van alle gebruikte glazen met warm water (60° C) en afwasmiddel, en vervolgens afdrogen. De glazen terugzetten soort per soort in het rek boven de toog. Afwassen en afdrogen van de dienplateau’s.
  • Lege flesjes in bakken verzamelen en in de Bistro laten staan.
  • Alle afval verzamelen in plastic zakken (sorteren per soort: PMD, papier, restafval enz…). Ook vuilbakken aan de toog leegmaken. 
  • Sluit de plastic vuilzakken goed af (reuk) en plaats ze vervolgens in de kleine keuken.
  • De vloer van de Bistro Amandus grondig uitborstelen.
  • Dweil de vloer van de Bistro Amandus met een uitgewrongen dweil. Zorg ervoor dat de dweil niet te nat is vanwege het steentapijt.
  • De vloer daarna droog dweilen.
  • Hang de uitgewrongen dweil en handdoeken achter de toog op om te drogen.
  • Schakel alle verlichting en ventilatie/afzuiging uit.
  • Afsluiten van de deuren.

    OPGELET: Zelf schoonmaken omvat OOK DE TOILETTEN en (indien meegehuurd) de keuken :
    Schoonmaken van de KEUKENS (3)
    Schoonmaken van de TOILETTEN + INKOM (4)


3. Keukens

  • Breng al het benodigde schoonmaakmateriaal zelf mee, zoals afwasmiddel, schoteldoeken, handdoeken en schuursponsjes. Veegborstel, schrobborstel, dweil, aftrekker en emmer zijn aanwezig onder de toog (of voor de Bistro Amandus in de kleine keuken) (of voor de Grote Zaal in de berging/backstage achteraan).
  • Volledig grondig afwassen van het gebruikte porselein, bestek, schotels en kookgerei met warm water (60° C) én afwasmiddel. Alles daarna zorgvuldig afdrogen. 
  • Alle gebruikte porselein, bestek en kookgerei moet, na grondig te zijn afgewassen en afgedroogd, terug in de juiste voorraadkasten geplaatst worden, gesorteerd per soort. Let op: zet servies nooit nat terug. Raadpleeg het indexblad met kastnummers om alles op de juiste plek te zetten.
  • Het is niet toegestaan om materialen van het OC Stokrode mee te nemen. Voor het meenemen van eventuele etensresten dien je zelf voor het benodigde materiaal, zoals plastic doosjes, te zorgen.
  • Het grondig reinigen van gasfornuizen, koelkasten en afzuigkap. Alle aangekoekte etensresten van het gasfornuis zorgvuldig verwijderen. 
  • De vloer van de keuken borstelen.
  • Daarna de vloer van de keuken nat dweilen en vervolgens droog dweilen (indien erg vervuild dan eerst schrobben met water en zeep).
  • Alle keukenafval en restafval in plastic zakken gesorteerd verzamelen (PMD / papier / restafval).
    Sluit de plastic vuilzakken goed af (reuk) en plaats ze vervolgens:
    - Voor de huurders Grote Zaal: in de gang naast de grote keuken, dat is links naast het podium.
    - Voor de huurders Bistro Amandus:in de kleine keuken te plaatsen.
  • Afwasbakken leeg laten lopen en uitdrogen. Inox aanrecht zuiver maken,
  • Uitgewrongen dweil(en) en handdoeken ophangen achter de toog om te drogen.
  • Dichtdraaien van de gaskranen.
  • Afzuigkap afzetten.
  • Doven van alle lichten.
  • Afsluiten van de deuren

4. Toiletten, inkomhal

TOILETTEN

  • Toiletten grondig doorspoelen, pot met borstel reinigen en toiletten afwassen.
  • Daarna WC-deksels grondig reinigen.
  • De urinoirs voor heren grondig reinigen en doorspoelen
  • Wasbakken grondig reinigen en buitenkant afwassen.
  • Kranen reinigen..
  • Vuilbakjes leegmaken. 
    Plastic zakken (dichtgemaakt) daarna te plaatsen:
    - Voor de huurders Grote Zaal: in de gang naast de grote keuken, dat is links naast het podium.
    - Voor de huurders Bistro Amandus:in de kleine keuken te plaatsen.
  • Vloer toiletten en volledig sanitair blok uitborstelen
  • Vloer toiletten en volledig sanitair blok met water dweilen en daarna droog dweilen.

INKOMHAL

  • Verwijder alle eigen geplaatste voorwerpen uit de inkomhal, haal meegebrachte affiches weg en plaats tijdelijk geplaatste tafels en stoelen terug.
  • Verrijdbare kapstokken leegmaken en terug op zijn plaats zetten.
  • Inkomhal borstelen.
  • Dweil de vloer van de inkomhal met een uitgewrongen dweil. Zorg ervoor dat de dweil niet te nat is vanwege het steentapijt.

 

Uitgewrongen dweil en handdoeken ophangen achter de toog om te drogen.
Poetsmateriaal terugplaatsen.. 

5. Buiten het gebouw

  • Zorg ervoor dat ook buiten het gebouw (rondom de ingang) het vuil wordt opgeruimd en weggegooide sigarettenpeuken worden verwijderd.
  • Verwijder eventueel versieringen en je eigen geplaatste wegwijzers en signalisatie. 

Handige Tip: Laat het poetsen doen voor een kleine meerprijs

Voor een kleine meerkost maakt een professioneel bedrijf schoon en hoef jij als huurder niets te doen. Enkel na je activiteit het licht uitdoen en de deur sluiten...